Yeni nesilleri iş dünyasına hazırlamanın başarılı yolu: Mesleki eğitimler

Mesleki eğitim Avrupa’da genç nesli geleceğin iş dünyasına hazırlayan bir fırsat olarak öne çıkıyor. Ancak iyi bir profesyonel eğitim için kriterler nelerdir?

Mesleki Eğitim ve Öğretim öğrencilerinin yaklaşık %65’i, işverenlerin talep ettiği teknik ve sosyal becerilerle mezun oldukları için Mesleki Eğitim ve Öğretimi bitirir bitirmez iş bulurlar.

Ancak genç kuşakların işsizlik oranının oldukça yüksek olduğu Avrupa’da önemli olan bu mesleki eğitimlerin amacına ulaşması ve bu öğrencilerin önümüzdeki 5, 10, 20 yılda işsiz kalmaması.

Avrupa Birliği’nin mesleki eğitim sistemi içinde öğrenciler hem okuyor hem de çalışıyor.

Bu özel eğitimin iş bulmada etkili olabilmesi için 7’ye uygun olması gerekir:

  1. Öğrencilerin bir iş sözleşmesi olması gerekir
  2. İş deneyimi önemli kazanımlar sağlamalıdır
  3. İşyeri eğitmenleri desteklenmeli
  4. Eğitim süresinin en az %50’si bir işyerinde geçirilmelidir
  5. Öğrencilere yaptıkları iş için ödeme yapılmalı
  6. Sosyal hizmetlerden yararlanabilmeli
  7. Güvenli bir çalışma ortamında çalışmalıdır

Eğitimin başarılı olması için AB Üye Devletlerinin de karşılaması gereken 7 kriter vardır:

  1. Tarafların şeffaflığı kanunla güvence altına alınmalıdır.
  2. Bu özel eğitimin nasıl uygulanacağına dair düzenlemeler olmalı.
  3. Küçük ve orta ölçekli işletmelerin öğrenci işçi çalıştırması teşvik edilmelidir.
  4. Eğitim hem ulusal hem de Avrupa Birliği tarafından tanınmalıdır.
  5. Öğrencilere kariyer rehberliği sunulmalı
  6. Öğrenciler, Avrupa çapındaki bu tür eğitim kursları hakkında bilgilendirilmelidir.
  7. Öğrencilerin geleceğin iş dünyasına hazırlandığından emin olun

Danimarka, bu kriterlerin üçte ikisini karşılayan 8 Avrupa ülkesinden biridir. Buradaki eğitimciler mesleki eğitimin öğrencileri geliştirdiğine inanıyor.

Euronews muhabiri Maithreyi Seetharaman, Danimarka’nın başarısının sırrını öğrenmek için sektör uzmanları Mesleki Eğitim Konfederasyonu başkanı Lone Folmer Berthelsen ve eğitim politikası danışmanı Claus Eskesen ile başkent Kopenhag’da bir araya geldi.

Maithreyi Seetharaman, Euronews: Şirketler ve sendikalar, Avrupa’nın aksine dünyanın diğer ülkelerinde Danimarka’da ne yapıyor?

Mesleki Eğitim Konfederasyonu Başkanı Lone Folmer Berthelsen: Sendikalar ve işveren örgütleri arasında devam eden bir diyalog vardır. Birlikte çalışıyoruz, hangi alanlarda bu mesleki eğitim kurslarına ihtiyacımız olduğuna birlikte karar veriyoruz. Şu anda var olan 3200 pozisyonu bu şekilde oluşturduk. Tüm sistem bu doğrultuda inşa edilmiştir.

Claus Eskesen, eğitim politikası danışmanı: Üyelerimizin çalışma hayatları boyunca daha fazla eğitim almaları için büyük çaba sarf ettiğimizi söyleyebilirim. Bir yandan bu özel mesleki eğitim kurslarını geliştiriyoruz. Bu ikili bir eğitim sistemidir. Yani öğrenciler okula gidiyor ve birlikte çalışıyorlar. Eğitimleri sırasında işin nasıl yürüdüğünü görme fırsatı buluyorlar.

Maithreyi Seetharaman, Euronews: Dünya Ekonomik Forumu Eğitim, Toplumsal Cinsiyet ve Çalışma Başkanı Saadiya Zahidi ile yaptığım röportaj hakkındaki düşüncelerinizi duymak isterim. Zahidi, “Yeni işlerde çalışabilme ve hayat boyu öğrenme, işverenlerin ve hükümetlerin düşünmesi ve genç nesle aşılaması gereken becerilerdir. Genç nesli ilkokuldan başlayarak hayat boyu kendini geliştirmeye devam etmeleri için teşvik etmeli ve eğitmeliyiz.” bir alışkanlık içinde.” Diyor. Ne düşünüyorsun?

Claus Eskesen, eğitim politikası danışmanı: Neyin ortak hedef, neyin ulusal hedef olduğunu belirlemek için kolayca bir çerçeve çizebiliriz. Ancak içerik olarak bugün neye ihtiyacımız olduğunu, 10 yıl sonra, 20 yıl sonra neye ihtiyacımız olacağını sosyal kurumlar belirlemeli.

Mesleki Eğitim Konfederasyonu Başkanı Lone Folmer Berthelsen: Ayrıca işte öğrenmeleri gerekenler için bir zaman çizelgesi belirleyebiliriz. Okulda ne okumalılar? İş yeri bunlara ne katmalı? Her iki taraf da teknolojinin nasıl geliştiği ve eğitim programında nelerin değiştirilmesi gerektiği konusunda fikir alışverişinde bulunabilir. Bu nedenle, eğitim sistemini düzenli olarak değiştirebilir ve geliştirebiliriz.

Maithreyi Seetharaman, Euronews: Pek çok öğrencinin üniversite eğitimine girip iş dünyasına hazırlanmadan mezun olduğu yönünde eleştiriler var. Sizce mesleki eğitim bu boşluğu dolduruyor mu?

Claus Eskesen, eğitim politikası danışmanı: Dual sistemin bizim için çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Hemen hemen tüm öğrenciler mezun olur olmaz iş hayatına atılır. Eğitimlerinin bir parçası olarak iş piyasasının bir parçası oldukları için mezun olduklarında bu piyasada çalışmaya hazırdırlar.

Maithreyi Seetharaman, Euronews: Taraflar arasındaki ilişkinin sağlığı için güvenin temel bir öneme sahip olduğunu söyleyebilir miyiz?

Claus Eskesen, eğitim politikası danışmanı: İş dünyasına girmeye hazırlanan genç nesil, eğitim kurumları ve işverenler arasındaki güven çok önemlidir. Özellikle dijital dünyanın geleceği gibi konular söz konusu olduğunda.

Mesleki Eğitim Konfederasyonu Başkanı Lone Folmer Berthelsen: Şirketler için 3-4 yıllık iş sözleşmesi imzalamış birine güvenebilmek çok önemlidir. Bu kişi stajyer olarak değil, meslektaş olarak görülüyor.

Claus Eskesen, eğitim politikası danışmanı: Ancak asıl önemli olan öğrencinin bu mesleki eğitimde neler öğrendiği… Kazançları 5-10 yıl sonra işsiz kalmalarını engelliyor…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir