Romanya’nın Köstence liman otoritesine göre, bu yılın ilk altı ayında geçen yılın aynı dönemine göre %24,5 artışla 15,25 milyon ton tahıl buradan geçti. Ukrayna tahılları bu miktarın 7,5 milyon tonunu oluşturdu.
Rusya’nın Karadeniz Tahıl Koridoru Anlaşması’ndan çekilmesinin ardından, Ukrayna’nın tahıl sevkiyatları için ana alternatif rota Romanya’nın Köstence limanı olarak öne çıkıyor.
Rusya sadece anlaşmadan çekilmekle kalmadı, aynı zamanda Ukrayna limanlarına giden tüm gemilerin askeri gemi olarak kabul edileceği tehdidinde bulundu.
Köstence Liman İşletmecileri Derneği başkanı Viorel Panait, Köstence limanının Ağustos ortasına kadar ek kargo taşıma kapasitesine sahip olduğunu söyledi.
Başkan Panait, operatörlerin kapasiteyi artırmak istediklerini de söyledi.
Moskova’nın anlaşmadan çekilmesinden önce bile, Köstence limanı alternatif bir deniz yolu olarak göze çarpıyordu.
Savaşın başlamasından bu yana Ukrayna’nın tahıl ihracatının yaklaşık üçte biri Köstence’den geldi.
Öte yandan uzmanlara göre, Macaristan ve Sırbistan gibi karayla çevrili komşular tahıl ihraç ettikçe Köstence’ye geçiş üzerindeki baskı artacak.
Köstence Liman İdaresi Reuters’e verdiği demeçte, bu yılın ilk altı ayında bu limandan geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 24,5 artışla 15,25 milyon ton tahıl geçti.
Ukrayna tahılları bu miktarın 7,5 milyon tonunu oluşturdu.
Rumen liman işletmecileri ise 2022 yılının tamamında 8,6 milyon ton Ukrayna tahılı taşıdı.
Panait Reuters’e verdiği demeçte, yerel tahıl hasadındaki gecikme ve bazı Rumen çiftçilerin ürünlerini düşük fiyatlarla satma konusundaki isteksizliği, Ukrayna tahılı için kapasitenin Ağustos ortasına kadar “kullanılabilir” olacağı anlamına geliyor.
“Romanya’daki hasat Ukrayna’dakinden biraz daha geç başlıyor, bu da iki hasat arasında bir zaman farkı yaratıyor.” Panait, “Bazı Rumen çiftçiler hala ekinlerini tutuyor, bu nedenle satışlar şu anda yavaş. Bu, Ukrayna’nın yararlanabileceği lojistik kapasite yaratıyor” dedi. o ifadeleri kullandı
Panait ayrıca, tahıl terminal operatörlerinin, savaşın başlangıcından bu yana operasyonel kapasiteyi artırmak için ekipman ve yönetime yaptıkları yatırımları artırdıklarını söyledi.
Köstence şimdiye kadar yılda en yüksek seviyede 25 milyon ton buğday işliyor ve Panait bu rakamın 2023’te aşılacağını tahmin ediyor.
Rumen yetkili sözlerini şöyle sürdürdü:
“Hızlandırılmış bir rota var ve bu rotadaki herkes, yani hükümet, liman otoritesi ve liman işletmecileri, geçiş ve operasyon hızlarını ve tahıl miktarlarını artırmayı hedefliyor.”
Ek olarak Panait, bazı liman operatörlerinin gümrük beyannamelerini işleme koyma süresini 48 saatten 30 dakikaya indiren dijital bir sistem kullandığını söyledi.
Yetkili ayrıca, Ukrayna’nın Tuna Nehri üzerindeki Reni ve Izmail limanlarında kapasite artırımına gittiğini ve Ukrayna-Romanya sınır kapısı Vadul Siret-Dornesti’de yeni bir yükleme sistemi için vagon operatörleriyle görüşmelerin sürdüğünü bildirdi.
Ukrayna ve Rusya dünyanın en büyük iki buğday ihracatçısı iken, Romanya Avrupa Birliği’nin en büyük buğday üreten ülkelerinden biridir.