Yüksek bakım masrafları sebebiyle 2017’de trenle gece yolculuklarını neredeyse tamamen sonlandıran Fransa’da hükümet demiryollarına yapacağı milyarlarca euroluk yatırımla gece seferlerini yeniden canlandırmayı planlıyor.
Uzun mesafeler için kuşetli trenle seyahat birçok ülkede yeniden popüler günlerine geri dönmeye hazırlanıyor. Son aylarda havaalanlarında yaşanan seyahat kaosunun yarattığı tedirginlik, havayolu taşımacılığının yüksek karbon salımını önleme çabası ya da Covid-19 salgını sonrası daha sakin bir hayat arayışı içinde yolculuk sürecinin de varılacak yer kadar önemli olduğuna dair algı değişikliği… Sebebi ne olursa olsun, trenle seyahat yeniden gezginlerin gözde ulaşım aracı haline gelmeye başladı.
Mayıs 2021’de Fransa’nın Paris ile Nice kentleri arasındaki efsanevi örtülü kuşetli tren seferleri dört yıllık bir aradan sonra yeniden başladı. 1 Temmuz’da ise Paris-Hendaye seferi sadece yaz aylarında hizmet vermeye başladı. 28 Ağustos’a kadar sürecek olan bu seferler yolcuları Fransa’nın kalbinden Biscay Körfezi’ndeki İspanya sınırına kadar taşıyacak.
Avusturya’da devlet demiryolları OeBB bir dizi uluslararası rota başlattı. Bu yeni seferlerle Viyana’da uykuya dalıp Amsterdam, Brüksel ya da Roma’da gözünüzü açabilirsiniz.
İngiltere ise Calendonian kuşetli trenlerini Londra ile İskoçya arasında yeniden sefere koydu.
İsveç’teki kapsamlı ve başarılı şehirler arası yataklı seyahat imkanı da iklim aktivisti Greta’nın sayesinde dünyaca tanındı.
Eski trenler geri dönüştürülüyor
Fransa’da yataklı hizmet kapasitesini arttırmak için ulusal demiryolu şirketi SNCF hurdalığa gönderilmeyi bekleyen 100 treni yeni örtülü kuşetli trenlere dönüştürdü. Ülkenin güneyindeki tarihi Perigeaux istasyonu yakınındaki Charentes Périgord teknik merkezi şimdiden geri dönüşüm hedefinin yarısını tamamladı.
Perigeaux’daki merkez direktörü Mathieu Michaud “En büyük zorluk 2021 yılı sonunda planlandığı şekilde hizmete başlayabilmek için işleri zamanında bitirebilmek” diyor.
Vagonların birçoğu filonun bakımı için parçaların kullanılması amacıyla sökülmüş durumda. Stok müdürü Julien Polito birçoğunun hasarlı, içine göçmüş ve tamir edilemez halde olduğunu belirtiyor. ” Bunlar filoda ticari kullanıma uygun olmayan hasarlı vagonlar, o nedenle yeniden hizmete sokmadan önce, çok ciddi bir çalışma ile bunları belli bir standarda getirmeye uğraşıyoruz” diye anlatıyor.
Trenlerin dış kısmı, elektrikleri, tuvaletleri, interneti, ışıklandırması, yatakları, koltukları, kısacası her bir köşesi elden geçiyor.
Polito, bir vagonu oturma vagonuna dönüştürmek için 2500-3000 saat, kuşetli hale dönüştürmek içinse yaklaşık 4 bin saatlik çalışma gerektiği bilgisini veriyor.
Fransa gece seferlerini tekrar başlatıyor
Fransa hükümeti yüksek bakım masrafları sebebiyle 2017’de trenle gece yolculuklarını neredeyse tamamen sonlandırmış, yalnızca başkenti Alp’lerdeki Briançon’a ve Pireneler’deki Cerbere’e bağlayan trenler hizmette kalmıştı.
Ancak Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron yönetimi 2021’de tutum değiştirdi ve demiryollarına yapılacak 5,3 milyar euroluk yatırım kapsamında gece seferlerinin yeniden canlandırılacağını açıkladı.
Fransa Ulaştırma Bakanı Jean-Baptiste Djebbari ocak ayında gece trenlerinin 2030 itibarıyla bir düzineye ulaşmasını umduğunu belirmişti. Bu kapsamda İtalya sınırına yönelen Paris-Nice seferini, İspanya sınırını doğru seyahat eden Paris-Tarbes seferinin takip etmesi bekleniyor.
Gelecekte ise örtülü kuşetli trenlerle gece yolculuğunun ülke içindeki bölge başkentlerine ve Avrupa’nın diğer şehirlerine yayılması amaçlanıyor.