Kanada yakında boş treni aşırı hızlarda hareket ettirebilir. 1.000 km/s hıza ulaşabilen “Fluxjet” önerisi, geçtiğimiz ay Kanadalı startup TransPod tarafından duyurulmuştu.
Kanada yakında boş treni aşırı hızlarda hareket ettirebilir.
1.000 km/s hıza ulaşabilen “Fluxjet” önerisi, geçtiğimiz ay Kanadalı startup TransPod tarafından duyurulmuştu.
Yeni proje başarılı olursa, bu uçak-tren hibrit vakum tüpü kızak boyunca havaya çekilecek ve uzak şehirler arasındaki yolculuk bir saatin altına inebilecek.
TransPod, bilet fiyatlarının uçak biletlerinden daha ucuz olacağına söz verdi. Her şey inanılmaz güzel görünüyor. Peki bu göz kamaştıran teknoloji nasıl çalışıyor ve uygulanması mümkün mü?
Fluxjet nasıl çalışacak?
Şirket, Fluxjet’in yeni fizik tabanlı tasarımını bir “gözlem akışı” olarak tanımlıyor. Bu, Elon Musk’ın elektrikli “podların” iki basınç tüpü arasında büyük bir hızla hareket ettiği ünlü “hiper döngü” fikrine benziyor.
Bölmeler mıknatıslar ve bir tür elektrik motoru akımı tarafından tutulur.
Sürtünmenin olmamasının, en azından teoride, aşırı hızlanmaya izin verdiği düşünülüyor.
Kulağa bir bilim kurgu romanı gibi geliyor ve gerçeğe dönüşüp dönüşmeyeceği bu yepyeni teknolojinin geliştirilmesine bağlı.
Lansman etkinliğinde, TransPod bunu küçültülmüş prototiple gösterdi. Bir tonluk tren kızakla havalandı, yol aldı ve indi.
TransPod’un başkanı Sebastien Gendron, “Teknoloji kanıtlanmıştır ve yatırımcıların, hükümetin ve ortakların, taşımacılığı etkili bir şekilde yeniden tanımlamak için onu ileriye taşımaya devam edeceklerine güveniyoruz” dedi.
Yatırımcılar proje için şimdiye kadar 550 milyon euro teklif etti.
Fluxjet nerede çalışabilir ve maliyeti nedir?
Kanada’nın raylı sistemi zaten verimsiz ve modası geçmiş durumda. Trenlerin hiçbiri yüksek hızlı değil ve ağın sadece çok küçük bir kısmı elektrikli.
Fluxjet çalışırsa, bu ülkedeki durumu tamamen değiştirebilir. Şirket, Kanada’nın büyük şehirlerinde istasyonlar kurarak bir boru ağı kurmayı planlıyor.
Her tüp 54 yolcu ve 10 ton yük taşıyabilecek. Şirket ayrıca biletlerin uçak biletlerinden %44 daha ucuz olacağını söylüyor.
Proje şu anda araştırma ve geliştirme aşamasındadır ve bir sonraki aşamada araziyi ele alacaktır. Yolculuğun planlanan ilk ayağı, Calgary ve Edmonton şehirleri arasında yolcu taşımayı içeriyor. 300 kilometrelik bu mesafe araçla yaklaşık üç saat sürüyor. Boş tren devreye girerse bu süre 45 dakikaya inecek.
Şirket, Calgary-Edmonton Otoyolundaki trafiği ilk aşamada üçte bir oranında azaltacağını iddia ediyor, ancak bu tahminin temeli henüz net değil.
Şirket zaten birkaç başka plan yaptı.
TransPod’un CEO’su Gendron, CNN’e verdiği demeçte, “Edmonton Havaalanı Bağlantısı’ndaki inşaatın ilk aşaması 2023’ün sonlarında başlıyor ve Calgary-Edmonton hattının tamamı 2027’de” dedi.
Artı, planlar sadece Kanada’yı kapsamıyor. Gendron’un verdiği bilgiye göre, Amerika Birleşik Devletleri’nin Teksas eyaletindeki Dallas ve San Antonio şehirlerini birbirine bağlamak için görüşmeler sürüyor. Dubai’yi Abu Dabi’ye ve Avustralya’nın Sidney şehrini Brisbane’e bağlama planları da tartışılıyor.